fbpx

produktywność

 

W JAKI SPOSÓB BIURO WPŁYWA NA WYDAJNOŚĆ PRACOWNIKÓW?

Oszczędność czasu, możliwość koncentracji, wybór rytmu pracy oraz komfort wynikający z przestrzeni to najważniejsze czynniki wpływające na zwiększenie produktywności.

Na personalizację naszego miejsca pracy mają aspekty naszej osobowości, a także charakter wykonywanej pracy. Nawet w przestrzeni biurowej, pracę można podzielić na skupioną czy grupową (oraz różne warianty tego co znajduje się pomiędzy). Przestrzeń może zostać dopasowana do każdego rodzaju wykonywanej pracy jak i, do każdego rodzaju osobowości. Produktywność w biurze to nie tylko właściwa postawa każdego pracownika, jego etyka zawodowa i kompetencje- to również odpowiednio wymyślone środowisko pracy- by każde miejsce było jak najbardziej wspierające dla indywidualnej jednostki i zespołu.

Przestrzeń w biurze w najbardziej podstawowym wymiarze:

Najważniejsze czynniki:

  • biurko dostosowane do naszych gabarytów, do pracy stojącej lub siedzącej;
  • poprawne oświetlenie (najlepiej pracuje się przy oświetleniu dziennym);
  • własny kontenerek lub miejsce na przedmioty prywatne;
  • bliska odległość do najczęściej używanych przedmiotów (np. dokumenty, pieczątki, długopisy itp.);
  • odpowiednia wygłuszenie biura (panele akustyczne, dobre parametry wykładziny, oddzielone miejsce na rozmowy telefoniczne);
  • komfortowe warunki godzin pracy (zmienne, dostosowane do potrzeb);
  • odpowiednia ilość gniazdek wtyczkowych i dobrze działający sprzęt (nie tylko komputerowy);
  • rośliny w biurze (lub sprzęt poprawiający jakość powietrza)
  • wygodna odległość od „tea station” i toalety;
  • odpowiednia kolorystyka;
  • możliwość wprowadzania drobnych zmian (personalizacja);
  • wygodny fotel lub piłka korekcyjna pracy siedzącej

Fazy pracy

Z pracą biurową- czyli tzw. pracą skupioną jest podobnie jak ze snem. Aby dobrze się wyspać musimy osiągnąć pewną fazę snu, w której naprawdę odpoczywamy mijając po kolei wszystkie inne fazy np. etap śnienia płytkiego. Jeżeli ktoś będzie nam przeszkadzał, to nigdy się nie wyśpimy. Zasypiając rozpoczynamy zawsze od pierwszej początkowej fazy i przechodzimy do kolejnych. Jak słusznie zauważył w swoim wykładzie Jason Fried w TED pt. „Dlaczego nie pracujemy w pracy?” człowiek nie może być kreatywny w piętnaście minut. W przeciągu tak krótkiego czasu może wpaść na dobry pomysł, natomiast twórcza praca programistów, grafików, inżynierów, przedsiębiorców wymaga znacznie dłuższego zaangażowania intelektualnego (np. trzech-czterech godzin). Podczas trzech „skupionych” godzin pracy, jesteśmy w stanie osiągnąć znacznie większe wyniki i efekty, niż wtedy, gdy ktoś nam przerywa. Jason Fried określa współczesny model pracy biurowej jako „przerywany” 😉 używa słusznego sformułowania work moments opisując to, co zwykle dzieje się każdego dnia w większości korporacji. Okresy czasowe pracy wynoszą od 15-45 minut- przedzielone spotkaniami, telekonferencjami, wyjściem na kawę, lunch’em, rozmową ze znajomym o wczorajszym meczu itp. Fried ma swoje pomysły jak usprawnić pracę biurową, dlatego polecam obejrzenie tego TED’a.

Rozwiązanie problemu.

Produktywność w biurze całego zespołu to kluczowy temat dla każdej firmy.

Moim zdaniem odpowiednie zaaranżowanie przestrzeni biurowej sprzyja tworzeniu odpowiednich warunków do popadania w tzw. „długie momenty pracy skupionej”. Przestrzeń biurowa może stać się bardziej kreatywna, a tym samym elastyczna (dopasowana do potrzeb). Najlepszym do tego przykładem może być umieszczenie w open space lekkiej konstrukcji salki konferencyjnej (np. typu Air3)- wygłuszonej specjalnymi dźwiękochłonnymi panelami. Salka jest lekka, ścianki są demontowalne i wygłuszają zarówno pomieszczenie konferencyjne jak i przestrzeń wokół siebie. W ciszy pracuje się znacznie lepiej. W przypadku braku miejsca na salkę konferencyjną można zainstalować kolorowe panele akustyczne wiszące z sufitu podwieszanego. Na rynku mamy wiele produktów spełniających wysokie parametry izolacji akustycznej w połączeniu z pięknym i prostym „dizajnem”.

Jeżeli jest taka możliwość to zawsze sugeruje podzielić biuro na część kreatywną, wspólnej kolaboracji i energicznego działania oraz na miejsca pracy skupionej. To zawsze przynosi właściwe efekty.

Jeżeli nie masz pomysłu jak poprawić przestrzeń biurową, a może jak zwiększyć produktywność w swoim biurze, skontaktuj się ze mną info@architektkarolinaradon.com.

 

autor artykułu:

mgr inż. arch. Karolina Radoń

© 2013 Karolina Radoń Design, wszelkie prawa zastrzeżone

share